HISTOIRE DE L’EXPOSITION
- Bruce Altshuler (dir.), Salon to Biennial - Exhibitions that made art history, Volume I : 1863-1959, Phaidon Press Limited, Londres, 2008
- Tobias Bezzola et Roma Kurzmeyer (dir.), Harald Szeemann, with by trough because towards despite : Catalogue of all exhibitions 1957-2005, Edition Voldemeer, Zurich / Springer Wien New York, Vienne, 2007
- Mathieu Copeland, John Armleder, Laurent Le Bon, Gustav Metzger, Mai-Thu Perret, Clive Phillpot et Philippe Pirotte, Vides : Une rétrospective, Éditions du Centre Pompidou, Paris, 2009
- Kari Conte et Florence Ostende, « Retracing Exhibitions », in Friends of the divided mind, Royal College of Art (Postgraduate Art and Design), Londres, 2009
- Susan Davidson et Philip Rylands (dir.), Peggy Guggenheim & Frederick Kiesler : The story of art of this Century (expo. « Peggy and Kiesler : The Collector and Visionary »), Peggy Guggenheim Collection, Venise / Austrian Frederick and Lilian Kiesler Private Foundation, Vienne, 2004
- Documenta, catalogues de I à XII (1955 à 2007), Kassel MAC (sauf le XII)
- Michael Glasmeier et Karin Stengel (dir.), 50 ahre / years Documenta 1955-2005 : Archive in motion (vol.1) / Diskrete energien-Discreet energies (vol.2), Kunsthalle Fridericianum, Kassel / Steidl, Londres, 2005
- Jérôme Glicenstein, L’Art : une histoire d’expositions, PUF (Lignes d’art), Paris, 2009
- Katharina Hegewisch et Bernd Klüser, L’art de l’exposition : Une documentation sur trente expositions exemplaires du XXe siècle, Éditions du regard, Paris, 1998
- Lewis Kachur, Displaying the marvelous : Marcel Duchamp, Salvador Dali, and Surrealist exhibition installations, The MIT Press-Massachusetts Institute of Technologie, Cambridge, Massachusetts, 2003
- Catherine Lampert (dir.), The Whitechapel Art Gallery centenary review : 1901-2001, Whitechapel Art Gallery, Londres, 2001 *
- Bartomeu Marí, Lars Bang Larsen, Palle Nielsen, The Model - A model for a qualitative society, Macba-Musée d’art contemporain de Barcelone, 2010 *
- Jean-Hubert Martin (dir.), Magiciens de la terre, Éditions du Centre Pompidou, Paris, 1989 BXA
- Ad Petersen, Sandberg, graphiste et directeur du Stedelijk Museum, Éditions Xavier Barral / Institut Néerlandais, Paris, 2007
- Jorga Ribalta (dir.), Public photographic spaces : Exhibitions of propaganda, from pressa to the family of man, 1928-55 (cat. expo. « Universal archive. The condition of the document and the modern photographic utopia »), Macba-Musée d’art contemporain de Barcelone, 2009
- Mary Anne Staniszewski, The power of display : A history of exhibition installations at the Museum of Modern Art, The MIT Press-Massachusetts Institute of Technologie, Cambridge, Massachusetts, 1998 *
- Harald Szeemann (dir.), When attitudes become form : Works-concepts-processes-situationsinformation, Live in your head, Kunsthalle Bern, 1969 MAC
THÉORIE DE L’EXPOSITION ET DU « DISPLAY »
- Jean-Marc Adolphe et David Sanson (dir.), Les formats de l’exposition, Mouvement, n°54, Paris, janvier-mars 2010
- Élisabeth Caillet, Catherine Perret (dir.), L’art contemporain et son exposition (vol.2), L’Harmattan (Patrimoines et sociétés), Paris, 2007
- Bernard Fibicher (dir.), L’art exposé : Quelques réflexions sur l’exposition dans les années 90, sa topographie, ses commissaires, son public et ses idéologies, Hatje Cantz, Ostfildern, 1995
- Reesa Greenberg, Bruce W. Ferguson, Sandy Nairne, Thinking about exhibitions, Routledge, Londres-New York, 1996
- Jens Hoffmann (dir.), The Exhibitionist : Journal on exhibition making, (no 1, janvier 2010 ; n° 2, juin 2010), Archive Books, Berlin & Turin *
- Ivan Karp et Steven D. Lavine (dir.), Exhibiting cultures : The poetics and politics of museum display, Smithsonian Institution Press, Washington, 1991
- Pierre Leguillon (dir.), Oublier l’exposition, Art press (Spécial), n°21, Paris, janvier 2000
- Sharon Macdonald, The politics of display : Museums, science, culture, Routledge (The Heritage : Care-Preservation-Management), Londres-New York, 1997
- Sharon Macdonald et Paul Basu (dir.), Exhibition experiments, Blackwell Publishing (New Interventions in Art History), Malden, 2007
- Brian O’Doherty, White Cube : L’espace de la galerie et son idéologie, JRP I Ringier (Anthologies & Art Theory), Zurich, 2008
- Harald Szeemann, Écrire les expositions, La Lettre volée (Le couloir parallèle), Bruxelles, 1996 BXA
LES ARTISTES ET L’EXPOSITION
- Saâdane Afif, Lyrics : Textes / Pictures, (2 vol.), Saâdane Afif / Palais de Tokyo, Paris, 2005
- Reiner Borgemeister et Maria Gilissen (dir.), Marcel Broodthaers, Section littéraire du Musée d’Art moderne, Département des aigles : Ceci est une pipe-This is a pipe-Dies ist eine pfeife, MERZ, 2001 BXA
- Alain Bublex, Tentatives, La Tête d’obsidienne - Galerie d’Art Contemporain Fort Napoléon, La Seyne-sur-Mer / Galerie Georges-Philippe et Nathalie Vallois, Paris, 1998
- Yvane Chapuis (dir.), Thomas Hirschhorn : Musée précaire Albinet, Quartier du Landy, Aubervilliers, 2004, Éditions Xavier Barral, Paris / Les Laboratoires d’Aubervilliers, 2005
- Isabelle Cornaro, Plinths arrangements from collected exhibition views - organisation des socles d’après une sélection de vues d’expositions, production Le Pavillon, Laboratoire de Création du Palais de Tokyo, Paris, 2006 *
- Simon Dybbroe Møller, Black, white, gray, cyan, magenta, yellow, MMK - Museum für Moderne Kunst, Francfort / Verlag der Buchhandlung Walther König, Cologne, 2009
- David Freedberg, The Play of the unmentionable : An installation by Joseph Kosuth at the Brooklyn Museum, Thames & Hudson, Londres, 1992
Benoît Maire, The Square in a forest, Westphalie Verlag, Vienne-Berlin / Palais de Tokyo, Paris, 2006 *
- Philippe Parreno, Speech bubbles, Les presses du réel (Documents sur l’art), Dijon, 2001
Philippe Parreno : Alien Affection (cat.expo. « Philippe Parreno, Alien Seasons »), ARC/Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris / Paris-Musées / Les presses du réel, Dijon, 2002
- Philippe Parreno (dir.), All Hawaii Entrées / Lunar Reggae, Irish Museum of Modern Art, Dublin / Edizioni Charta, Milan, 2006
- Nadine Pouillon et Corinne Diserens (dir.), 50 espèces d’espaces : œuvres du Centre Georges Pompidou, Musée national d’Art moderne (cat. expo. Musées de Marseille), Éditions du Centre Pompidou / RMN, Paris, 1998
- Michel Verjux, L’exposition sous la lumière, Imschoot, Uitgevers, Gent, 1990
MUSÉES ET INSTITUTIONS
- Bruce Altshuler (dir.), A manual for the 21st century art institution, Whitechapel Art Gallery, Londres, 2009 *
- Tony Bennett, The Birth of the Museum : History, theory, politics, Routledge, Londres-New York, 1995
- AA Bronson et Peggy Gale (dir.), Museums by artists, Art Metropole, Toronto, 1983 MAC
- Douglas Crimp, Louise Lawler (photogr.), On the museum’s ruins, The MIT Press-Massachusetts Institute of Technologie, Cambridge, Massachusetts, 1993
- Tim Griffin (dir.), The Museum Revisited, Artforum international, New York, été 2010
- Christian Kravagna (dir.), The Museum as an arena : Institution-critical, statements by artists, Kunsthaus Bregenz / Verlag der Buchhendlung Walther König, Cologne, 2001
- Pablo Lafuente, Display : Recent installation photographs from London galleries and venues, Rachmaninoff’s, Londres, 2005 *
- Julia Noordegraaf, Strategies of display : Museum presentation in nineteenth- and twentiethcentury, visual culture, Museum Boijmans Van Beuningen / NAI Publishers, Rotterdam, 2004 MAC
- James Putnam, Le musée à l’œuvre : Le musée comme médium dans l’art contemporain, Thames & Hudson, Londres, 2001
- Jérôme Sans et Marc Sanchez, Qu’attendez-vous d’une institution artistique au 21e siècle ?, Palais de Tokyo, Paris, 2001
PRATIQUES CURATORIALES
- Boris Achour, Guillaume Désanges, Émilie Renard (dir.), Prédictions : Une exposition conçue par Trouble, Trouble, Paris, 2007
- Boris Achour, Guillaume Désanges, Émilie Renard et Vit Havranek (dir.), Factographies, Trouble, Paris, 2010
- Florence Derieux (dir.), Harald Szeemann, Méthodologie individuelle, JRP I Ringier, Zurich / Le Magasin-Centre National d’Art Contemporain, Grenoble, 2007
- Xavier Douroux, Franck Gautherot, Éric Troncy, Compilation : une expérience de l’exposition (expo. « dijon/le consortium.coll »), Centre Georges Pompidou, Paris / Les presses du réel, Dijon, 1998 BXA
- Okwui Enwezor (dir.), The 7th Gwangju Biennale, annual report : A year in exhibitions, Gwangju Biennale Foundation, 2008 *
- Charles Esche et Maria Hlavajova, « Once is nothing : Thoughts on an exhibition on an exhibition » in Once is nothing : Individual systems, BAK, Utrecht / The Van Abbemuseum, Eindhoven, 2008 *
- Elein Fleiss, Dominique Gonzalez-Foerster, Bernard Joisten, Jean-Luc Vilmouth, Olivier Zahm, L’hiver de l’amour bis, ARC/Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, 1994 MAC
- Paula Marincola (dir.), What makes a great exhibition ?, Philadelphia Exhibition Initiative-The Pew Center for Arts & Heritage, Philadelphie, 2006
- Viktor Misiano et Igor Zabel (dir.), Manifesta Journal : Journal of contemporary curatorship (2 vol. : nos1-2-3 / nos 4-5-6), Silvanea Editoriale, Milan, 2008
Viktor Misiano (dir.), The Grammar of the exhibition, Manifesta Journal, Amsterdam, n°7, 2009-2010
- Viktor Misiano (dir.), Collective curating, Manifesta Journal, Amsterdam, n°8, 2009-2010
- Hou Han-ru et Hans Ulrich Obrist (dir.), Cities on the move : Secession, CAPC-Musée d’art contemporain de Bordeaux / Verlag Gerd Hatje, Ostfildern, 1997
- Hou Han-ru et Hans Ulrich Obrist (dir.), Cities on the move 2 : Art et architecture en Asie, CAPCMusée d’art contemporain de Bordeaux / Arc en rêve-Centre d’architecture, Bordeaux, 1998
- Hans Ulrich Obrist et Barbara Vanderlinden (dir.), Laboratorium, DuMont, Cologne / Antwerpen Open and Roomade, Anvers, 2001
- Hans Ulrich Obrist, …dontstopdontstopdontstopdontstop, Les presses du réel (Documents), Dijon / JRP|Ringier, Zurich, 2007
- Hans Ulrich Obrist, A brief history of curating, Les presses du réel (Documents), Dijon / JRP|Ringier, Zurich, 2009
- Paul O’Neill (dir.), Curating subjects, De Appel, Centre for Contemporary Art, Amsterdam, 2007 MAC
- Florence Ostende, Rémi Parcollet, Cédric Schönwald, Maxime Thieffine, Un plan simple : Perspective, scène, écran, Maison populaire-centre d’art, Montreuil / Le Bureau / Éditions B42, Paris, 2010
- Vincent Pécoil et Olivier Vadrot (dir.), The Freak Show, Musée d’art contemporain de Lyon / La Salle de bain, Lyon / Les presses du réel, Dijon, 2007
Éric Troncy (dir.), Dramatically different, Le Magasin-Centre National d’Art Contemporain, Grenoble, 1997 BXA
- Éric Troncy, Weather everything, Galerie für Zeitgenössische Kunst, Leipzig, 1999 BXA
- Éric Troncy, Le colonel Moutarde dans la bibliothèque avec le chandelier (textes 1988-1998), Les presses du réel (Documents sur l’art), Dijon, 2001
- Éric Troncy, Le docteur Olive dans la cuisine avec le revolver (monographies et entretiens 1989-2002), Les presses du réel (Documents sur l’art), Dijon, 2002
- Éric Troncy (dir.), Coollustre : trois expositions d’Éric Troncy (cat. expo. Collection Lambert, Avignon), Les presses du réel, Dijon, 2003 BXA